Starten met AdWords, hoe doe je dat?

By november 2, 2018 ICT No Comments

Dit korte stappenplan is bedoeld om je snel op weg te helpen bij het aanmaken van je eerste AdWords campagne. Als je uitgebreide handleiding zoekt, dan kun je naar deze link navigeren: AdWords handleiding.

Aan de slag

Als je een AdWords campagne wilt starten, navigeer je naar https://adwords.google.nl. Daar staat de knop ‘Nu aan de slag’, vervolgens maak je een account aan (je kunt je bestaande Google account gebruiken). Nadat je bent ingelogd, klikt je op de knop ‘Uw eerste campagne maken’.

Selecteer jouw campagnetype en naam

Kies eerst het campagnetype. We raden je aan om met dit type campagne te beginnen: ‘Alleen in het zoeknetwerk’ geef vervolgens je campagne een naam. Verwijder ook het vinkje naast ‘Zoekpartners opnemen’ voor nu (dit kunt je later altijd wijzigen).

Kies de geografische locatie

Bepaal vervolgens hoe groot of klein een geografisch gebied is dat je wilt targeten. Je kunt kiezen voor hele landen, regio’s van landen, staten of provincies en of steden. Je kunt ook aangepaste geografische gebieden kiezen, zoals coördinaten voor de lengte- en breedtegraad of de straal van een bepaald aantal kilometers rond een specifiek adres. Klik op “Laat mij kiezen …” en zoek vervolgens naar het meest geschikte gebied voor jouw bedrijf.

Kies uw ‘biedstrategie’ en stel uw dagbudget in.

Wijzig de standaard biedstrategie in ‘Ik stel mijn biedingen handmatig in voor klikken’. Dit geeft je meer controle en helpt je AdWords beter te leren kennen. Je kunt later altijd overschakelen naar een van de vele automatische opties.

Jouw dagbudget is het maximum dat Google je per dag in rekening brengt, er kan een klein verschil ontstaan, maar meestal niet meer dan 10%. De kans is groot dat je het maximum de meeste dagen wel haalt. Google biedt verschillende betalingsopties: “Je kunt betalingen uitvoeren voordat uw advertenties worden weergegeven (handmatige betalingen) of betalingen uitvoeren nadat uw advertenties worden weergegeven, en deze betalingen automatisch laten uitvoeren (automatische betalingen). Sommige bedrijven komen ook in aanmerking voor een Google-kredietlimiet (maandelijkse facturering). ”

Mocht je hulp willen inschakelen bij het opzetten van jouw eerste AdWords campagnes, neem dan even contact met mij op – SEO specialist – Ik leg ik je graag uit wat er mogelijk is.

Stel Jouw dagbudget zo in dat je comfortabel bent met de kosten, AdWords kan een bodemloze put worden als de landingspagina/advertentie niet klopt, begin dus voorzichtig.

Negeer nu het gedeelte ‘Advertentie-extensies’.

Dit is een belangrijk onderdeel van elke campagne, maar laat dit nu staan ​​en voeg deze later toe nadat je alle stappen hebt voltooid.

Klik op ‘Opslaan en doorgaan’.

Maak je eerste advertentiegroep en schrijf de eerste advertentie

Meer mensen klikken op advertenties wanneer de kop het trefwoord bevat waarnaar ze zoeken. Gebruik dus jouw zoekwoorden in de kop. Je bent hier beperkt tot 25 tekens, dus voor sommige zoektermen moet je afkortingen of kortere synoniemen gebruiken.
De tweede en derde regel staan ​​elk 35 tekens tekst toe. In de meeste markten zult je meer succes hebben als je een voordeel (USP) op de tweede regel beschrijft, gevolgd door een functie of aanbieding op de derde regel. Later kunt je testen welke volgorde beter werkt.

Je kunt een aangepaste URL plaatsten (het webadres dat mensen in jouw advertentie te zien krijgen). Wanneer je advertentie wordt weergegeven op de pagina met zoekresultaten, wordt de URL ervan juist onder de kop weergegeven. De zichtbare URL moet hetzelfde domein zijn als die van je website, hoewel de URL zelf niet noodzakelijk de specifieke bestemmingspagina hoeft te zijn waar je mensen naartoe stuurt. Daarom is het belangrijk dat je de URL relevant maakt (zoekwoorden)

De laatste regel is de daadwerkelijke bestemmings-URL of uw specifiek gekozen bestemmingspagina. Je kunt hier ook een trackinglink gebruiken.

Voeg de zoekwoorden in het trefwoord veld toe

Begin met slechts één set zoekwoorden en voeg plustekens (+), haakjes ([]) en aanhalingstekens (“”) toe om precies te zien hoeveel zoekopdrachten van elk type je zult krijgen. Als je aan de slag gaat, is het geen goed idee om honderden zoekwoorden in te stellen. Begin met de belangrijkste zoekwoorden.

Stel je maximale kosten per klik in.

Stel nu jouw maximale prijs per klik in (het ‘standaardbod’ genoemd), maar realiseer dit: elk zoekwoord is in theorie een andere markt, wat betekent dat elk van jouw hoofd zoekwoorden een eigen biedprijs nodig heeft. Google laat je later afzonderlijke biedingen voor elk zoekwoord instellen.

Als je slechts € 10,- per dag kunt betalen in plaats van bijvoorbeeld 50, is het beter om te bieden op goedkopere zoekwoorden, zodat jouw advertentie door zoveel mogelijk mensen kan worden bekeken. Als je alleen op de dure zoekwoorden biedt, kan het voorkomen dat je advertentie na een paar uur niet meer wordt weergeven, omdat het budget voor die dag op is.
Dit zou je kunnen aanpassen in de “ad schedule” optie. Veel restaurants en bezorgings- bedrijven passen dit toe, omdat de meeste mensen tussen 17 en 21 uur zoeken naar eten.

Voer tot slot je factuurgegevens in.

Jouw advertenties worden weergegeven zodra u uw betalingsgegevens hebt bevestigt. Nu ben je klaar.

Leave a Reply